Copy of Copy of White and Black Business Plan Presentation (9)

Nu, nu vorbim doar despre Vila Mimi. Ce vreau să zic e faptul că pentru mulți, centrul istoric înseamnă câteva imobile istorice singulare, pe ici pe colo. Ceea ce este greșit.

Din nefericire pentru patrimoniul construit și pentru noi.

Din Ghidul pentru intervențiile asupra clădirilor istorice din Chișinău elaborat de UrbanLab

În literatura de profil există un concept care se numește „Peisaj istoric urban” (HUL — heritage urban landscape). Acesta include un context urban mai larg și mult mai multe aspecte decât cele pe care ne-am obișnuit să le luăm în considerare. UNESCO are câteva recomandări în acest sens pe care le puteți citi AICI.

După cum scrie în recomandările UNESCO — un peisaj istoric urban este un ansamblul care cuprinde astfel de elemente precum — topografia, geomorfologia, hidrologia şi caracteristicile naturale ale aşezării; mediul construit al acesteia, atât cel istoric, cât şi cel contemporan; infrastructura subterană şi supraterană, spaţiile deschise şi grădinile, modelele de folosinţă a terenului şi organizarea spaţială, relaţiile perceptuale şi vizuale, precum şi alte elemente ale structurii urbane.

Bun.

Cred că nu trebuie să mai spun că nu ține cont aproape nimeni de la noi de aceste recomandări și că nucleul nostru istoric înseamnă pentru majoritatea oamenilor, inclusiv pentru autorități , câteva clădiri de importanță istorică și culturală (Sala cu Orgă, Sediul Primăriei, Muzeul de Artă), fără a lua în calcul ansamblul în întregime.

Iar acest lucru este greșit. Atât de facto cât și de jure.

Nucleul Istoric este inclus în Registrul Național al monumentelor cu nr. 308.

De asta orice modificare care va fi atribuită unei construcții care se află în această zonă, chiar dacă nu are statut de protecție, va fi realizată în conformitate cu Legea Ocrotirii Monumentelor (Legea cu nr. 1530). Adică, orice se întâmplă în această zonă trebuie să se supună acelor reguli care se aplică în cazul oricărui monument de arhitectură. Teoretic, dar mai ales LEGAL vorbind. În practică — vedem ce avem.

Evident, multe dintre zonele acestui nucleu nu mai corespund în niciun fel sintagmei de „patrimoniului construit” pentru că au pierdut aproape toate elementele pe care le-am enumerat mai sus. Ca să știm ce să facem mai departe, e nevoie de o cercetare serioasă și amplă a tot ceea ce înseamnă obiectul 308. Ce avem, ce a mai rămas, ce putem pune în valoare și ce putem dezvolta mai departe. Nu doar pentru salvgardarea patrimoniului, dar pentru dezvoltarea sustenabilă a orașului.

Ceea ce s-a construit, modificat, reconstruit până acum în Centrul Istoric (cu mici excepții) încalcă atât Legea 1530 cât și anumite Convenții la care Republica Moldova este parte.

De ce? Din mai multe cauze pe care le-am expus pe larg aici.

Însă una din cele mai grave cauze este LIPSA REGLEMENTĂRII ZONELOR PROTEJATE ÎN DOCUMENTAȚIILE DE URBANISM (Regulament Local de Urbanism (RLU), Plan Urbanistic General (PUG).

RLU — din explicația pe care o avem pe siteul primăriei, RLU este instrumentul care reglementează modul de zonare a teritoriului oraşului, bazat pe compatibilităţile funcţionale şi densităţile urbane cu scopul de a oferi informaţii utile persoanelor fizice sau juridice pentru a putea decide asupra:

Condiţiilor de amplasare pentru investiţiile solicitate

Condiţiilor privind densitatea acceptată în diferite zone a oraşului ƒ

Condiţiilor de regulament de ocupare a terenului

Condiţiilor de procedură de administrare a regulamentului

Pe scurt , RLU este cartea de căpătâi a urbaniștilor și arhitecților. Și a dezvoltatorilor. 🙂

Vedem totuși că RLU nu cuprinde aproape nimic despre zonele istorice, zonele protejate.

Mai mult decât atât, o parte din reglementări sunt în contradicție cu Legea 1530 și cu acele convenții internaționale de care spuneam mai sus.

„Mare brânză ”,au spus până acum aproape toți arhitecții -șefi ai Primăriei municipiului Chișinău, viceprimari și alte autorități publice cu atribuții în ocrotirea monumentelor.

Între timp rămânem fără patrimoniu construit, cu un nucleu istoric schilodit și cu blocuri de 5, 6, 7, 8, 9 și mai multe niveluri care pur și simplu ne vor arunca centrul, dar și orașul, într-un haos total și ne vor aduce la niște probleme greu de rezolvat.

Pare o situație fără ieșire: 1) Pe de o parte avem Legea 1530 (dar și alte convenții internaționale) care prevede asigurarea integrității monumentelor; 2) Pe de altă parte avem PUG și RLU care în proporție de 90% din reglementări privind centrul istoric (reamintesc, nr. 308 din Registru) sunt în contradicție cu Legea și convențiile.

Ce-i de făcut?

Facem apel la instrumentul pe care eu îl iubesc cel mai mult dintre toate instrumentele posibile și imposibile — JUSTIȚIA!

justice

Ierarhia normelor de drept.

Dacă ar fi să contestăm 80% dintre toate autorizațiile de construire/desființare în centrul istoric eliberate până acum, am avea câștig de cauză. Firește, într-un stat de drept și fără corupție. De ce? Pentru că în acest caz Legea 1530 și convențiile la care Republica Moldova este parte, au forță juridică superioară Documentațiilor de Urbanism adoptate de Consiliul Municipal Local.

Firește, asta n-a făcut-o până acum nimeni deși este una din atribuțiile AIRM (câteva cazuri a avut, dar nu cunoaștem dacă au avut câștig de cauză). Totuși, nu înseamnă că nu se va găsi cineva să o facă.

De ce scriu toate astea? Pentru că a fost ignorat centrul istoric la elaborarea documentațiilor de urbanism. Intenționat sau nu. Urbanismul merge mână în mână cu patrimoniul construit. Nu poți să elaborezi planuri de dezvoltare fără a lua în calcul CEEA CE EXISTĂ DEJA. Iar o mare parte din patrimoniul nostru se află exact în centrul administrativ al orașului.

Ce trebuie de făcut?

  • Cercetarea obiectului nr. 308 din Registrul Național al Monumentelor — Nucleul Istoric.
  • Introducerea în documentațiile de urbanism compartimente specializate în domeniul protejării patrimoniului cultural în conformitate cu principiile naționale și internaționale de protecție a patrimoniului.
  • Strategie de dezvoltare a centrului istoric/Management plan.
  • Stoparea oricărei construcții în Nucleul Istoric până la adoptarea unor noi documentații de urbanism.
  • Adoptarea unei noi legi privind protecția patrimoniului.

Un gând despre „Nucleul istoric și Documentațiile de Urbanism

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s